Vi fick några gratisnätter i Travemünde och även en sightseeingpromenad tillsammans med Rosita som ju känner väl till området. Det erbjuds många tillfällen att äta friterad fisk och pommes, eller fish and chips. Det är även ok att stanna till på ett kafé och äta mumsiga tårtbitar. Jag har ett minne från tidigare att färska fiskburgare är supergoda, jag köpte två och tog med och åt på kvällen tillsammans med en god sallad, det var mycket gott.

Vi bara jobbade med båten när vi var i Lübeck så vi tog tåg och buss tillbaka dit för att turista lite. Lübeck är ju känd bla för sin marsipan och vi besökte ett paradis av tårtor och annat smask.

Så blev det lämpliga vindar för att ge sig ut på havet äntligen, vi seglade mot sista anhalten i Tyskland – Großenbroder, det var skönt att slå ut alla segel och se att vi kopplat allt rätt, efter två år utan segel, lyckan blev kort, det blev motorgång efter halva sträckan, men vi är såklart glada över att ha en motor.

Det är inte mycket att säga om Großenbroder, därför tog vi buss till Heiligenhafen – tvärs över landet ca 45 min – där det var mer att se (Anders köpte kalsonger som det stog “Moin” på (main säger man i norra Tyskland och det betyder “hej, tja etc.”) och med tryckta ankare som mönster, väldigt marint).

Vi lämnade Tyskland och seglade, eller…motorerade mot Gedser, Själland i Danmarks sydostligaste spets. Då får man sysselsätta sig efter bästa förmåga samt spana efter fisknät. Det var en lite märklig infart till Gedser, en färja från Rostock körde före oss och vi noterade att markeringen för infarten var motsatt som det brukar – rött på styrbord och grönt på babord?!

Det är mycket grunt i dessa farvatten, om man inte kör i utprickade leder så får man räkna med att det kan variera mellan 2,5-5 meter, vi har ju inte problem med det eftersom vi kan hissa vår köl, men man reagerar innan man vänjer sig. I Medelhavet norr om Sicilien i Thyrenska havet, var det ca 3000 m djupt.

Hej Danmark, vi känner oss nästan som hemma. Vi fortsatte till Klintholm, som erbjuder ett lugnt liv. Promenader i typisk lantlig miljö med ordnade platser för camping, strandliv och familjer. Sedan fortsatte vi mot Rödvig, fin segling, vi hittade en bra plats med långsides förtöjning, det är bekvämare än dessa pålar, då det “alltid” är sidvind vid förtöjning.

Rödvigs hamn är en gammal fiskehamn, men är nu mer för fritidsbåtar. Ett stråk med restauranger kantar marinan och det serveras mycket friterad mat som fiskfrikadeller, panerad friterad fisk, pommes och hamburgare förstås. Vi provade fiskfrikadeller med pommes, men det var inte så smakfullt som jag önskat.

På nästa etapp mot Dragör fick vi en bra segling. Mer vind än förväntat och efter en gungig start (rodeo) i motvind kunde vi falla av och hissa segel med maximalt revat storsegel och full genua. Nu gick det som tåget, det var länge sedan vi hade sådan fart på båten, fint att känna sådan balans i båten som flöt upp och ner på vågorna med mjuka rörelser.

Väl framme vid Dragörs hamn vi tänkt stanna vid, var det mycket grunt, svårt att se en tillräckligt bred plats (mellan pålarna) som var ledig (röda eller gröna skyltar, som visar tillgänglighet) samt såklart sidvind, så vi gav upp och fortsatte mot Kastrups lystbådhamn. Där fick vi till slut hänvisad plats av ett par båtägare och vi förtöjde långsides utmed brygga på en bra plats. Fin dag.