S/y UNISAX

Båttyp – Southerly 110
Skrovnummer – 30
Tillverkad av Northshorevarvet Chichester 2004
Längd – 10,80
Bredd – 3,5m
VHF anrop – SB5836
MMSI – 265689400

Färskvattentank 220 lit.
Dieseltank 180 lit.
Toatank med däckstömning 55 lit.
Motor: Yanmar 29 hk 3ym30.
Köket är utrustat med spis/ugn för gasol samt induktionsplatta, bordsgrill och microvågsugn när vi har tillgång till el.
Kyl ca 20 lit.
Eberspächervärmare som drivs med diesel – luftburen värme.
Kupévärmare när vi har el.
Under vintern -16 har Anders monterat ”gångvärme” som är kupévärme från motorns kylvatten och ger värme när vi kör med motor. Gummijolle med en 4 hk Suzukimotor, fyrtaktare.

Navigation och säkerhet:
Autopilot – båten kan även styras inifrån när autopiloten är aktiverad.
2 av varandra oberoende plottrar samt gps-sjökort i surfplatta och mobiler.
3 brandsläckare och brandfilt.
Livflotte som är ompackad 2017.
Säkerhetslina att kroka fast sig i båten med.
Stayjacks utmed båtens sidor.
Nya Baltic flytvästar -17.
1 PLB – satelitnödsändare.
Kastlina med boj.

Övriga instrument:
Samtliga instrument komplett från Raymarine, en plotter är Simrad.
Radar och reflektor.
AIS – både sändare och mottagare.
VHF med DSC plus 2 handenheter.

Båten har fällköl vilket innebär att vi med hydraulik på styrpedistalen steglöst kan förändra djupgående mellan 2,2 m och 0,72 m.
Den är försedd med dubbla roder för att kunna stå stadigt i tidvattenområden.
Under vintern -16 har vi byggt på ett tredje roder som propellerströmmen träffar och ökar därmed manövreringsförmågan som annars är lite dålig. Vi har även bogpropeller.
Ankarspel i fören med 60 m kätting och ett Deltaankare 16 kg.
Vi har nya segel 15-15/-16 storsegel och rullgenua, samt gennacker -18. Masten står på däck och är stagad med 10 stag.
Anders har själv tillverkat en bombroms för att undvika ofrivilliga gippar.
Vi har sittbrunnskapell, bimini och en sprayhood.
Vi har färskvattendusch med utpumpning via golvbrunnen på toa, Jabsco-toa med handpump.

Planlösning