Midsommardagen var det så dags att köra fram till kranen för avmastning i regn och stark sidvind. Efter några försök och hjälp från land låg vi så förtöjda. Masten lyftes av och placerades på land på några bockar. Brädor, bultar, stag etc plockades fram för att bygga upp den ställning som förberetts och tillverkats omsorgsfullt sedan i vintrats och har varit undanstuvat hitills…men var är fästet i aluminium för träkorset som ska fästas i röstjärnen på sidorna om båten?? leta, leta, leta igenom hela båten på alla tänkbara och otänkbara platser. Näpp – det finns inte i båten, besvikelse, vanmakt och tryckt tystnad lägger sig som ett lock uppepå regnet och blåsten! Vad gör vi nu…
Anders är ju konstruktör och van vid hårt material och dess hållfasthet och när den värsta besvikelsen sjunkit undan så började han leta bland “bra att ha” sakerna. Under tiden tavade folk fram och tillbaka på bryggan och vi förstod att det var fler som ville fram till kranen under dagen.
Vi fick hjälp att komma undan till en plats brevid – med akterpålar..i sidvind.
Tack vare Anders fantasi och kunskap och med mig som lojal handräckare så löste vi problemet och masten kom på däck, stabilt och tryggt. Vi stängde in oss under sittbrunnskapellet på kvällen och drack bubbel och åt jordgubbar och konstaterade att det hade varit en tung dag.
Söndagmorgon och vi hade bestämt med en av båtgästerna på klubben – han kom till oss kl 9 och hade med sig kanalkartor på den närmaste sträckan och gav oss tips och råd inför närmaste dagarna. Vi fick låna dem med oss och det bestämdes att de ska skickas tillbaka senast september. Mycket vänligt tycker vi.
Vi lägger ut vår farkost från den trevliga och vänliga Stettin YC som har en utmärkt servicanda och toppkvalitė på sina faciliteter. Vi styr vidare söderut via Undertrave och senare via Elbe-Lübeck kanal mot Möllns klubbhamn.
Där fick vi ligga utanpå en dansk stålbåt. Vi gick ut på restaurang den kvällen, jag åt pomme och hamburgare och det var så liten hamburgare att jag inte ens behövde peta tänderna efteråt.
Vi har nu ställt om plottrar och andra navigationsenheter från distansmeter – nm (nautiska mil) till km som är det som gäller på kanaler eftersom det räknas som vägar (vattenvägar).

Akterifrån

Förifrån

Nöjd trots allt

Kväll med bubbel och jordgubbar