Vi är ivriga att komma iväg först denna morgon. Vi tror att det är minst två engelska båtar som går samma rutt och om vi är först i slussarna så behöver vi inte vänta.
Det funkade, vi var först iväg och dagen förflöt på denna kanal som kommer att föra oss iväg en bit söderut. Idag blev det 14 slussar, med totaldistansen 30 km på ca 6 timmar, det går inte jättefort fram, i genomsnitt ca 2 km mellan varje sluss. Det var stuntals mycket beväxtning som hakade fast i roderna, det fick en peta loss med båtshaken då och då mellan slussarna. Vi möter fortfarande en och annan pråm och de drar upp mycket från botten så det är lervälling efter dem.
Vårt mål idag blev Saint Dizier, vid en gratiskaj utmed kanalen i centrum. Söndag och allt stängt men vi såg att det fanns en rörfirma här, första uppdraget för morgondagen!
Japp de hade de två övergångarna som saknades för att få igång vatten och dusch till handfatet på toa – yessss. Nu är det problemet på väg att lösas.
Sedan startade vi dagens etapp med en låg bro som styrdes manuellt av VNF personal, vi hade tidigare meddelat (eller egentligen hade en engelsman meddelat) att vi skulle starta kl 9. Vi var redo vid bron den tiden och den hissades upp så fint så vi kunde åka förbi. Den här dagen har vi stannat propellern otaliga gånger och Anders krupit ner på akterspegeln och petat bort alla slingerväxter som fastnar på våra två utstickande roder. Det bromsar ca 1,5 knop genom ha den hänga och dra dem. Hela sidorna och botten i kanalen är full med dessa växter och i slussarna samlas alla uppslitna växter och blir som en matta. Det är stundtals mycket grunt också – eftersom det inte åker så mycket pråmar här, så slammar botten igen – men det förekommer och då blir det trångt och grunt vid möten. Vi har ett filter i kylvattensystemet som vi kan rensa och det kollar vi varje dag nu och plockar bort små kvistar, blad och annan växtlighet samt att vi monterat en liten sil även under båten där vattnet sugs in – det gör nog mycket nytta nu för vi har inte hittills haft några problem med för varm motor.
Däremot är det väldigt varmt i luften, 28 grader inne och 30,5 grader ute i skuggan och fullt solsken, solhatt idag är ett måste och så dricka mycket vatten. Det blev en lång dag, för en sluss krånglade och det tog en stund för personalen att lösa det och efter ett tag var det en sluss till som vägrade och den har varit avstängd i 14 dagar innan, för renovering, men öppnades i lördags. Då blev vi lite oroliga att det skulle ta lång tid, men efter ca 1 timma fungerade den igen. Vi hann med nöd och näppe fram till den plats vi tänkt oss – en kaj i Joinville – innan slussarna stängde för dagen.
Anders lagade duschkranen och nu kan vi använda handfatet på toa igen, härligt med en händig man.
Lovely blog Ewa! Glad we got a mention!
Dave and Ange (Solstice)
We are glad too, hope to se you more.
Ni verkar att ha det bra. Själva är vi nu i Edinburgh som är Mats födelsedagspresent. Vi har det jättebra.♥♥