Vi lämnade l’Estartit på söndagsmorgonen efter att ha betalat för våra två nätter där. Det visade sig att det inte var lågsäsong, utan mellansäsong – bara att gilla läget, det var en mycket fin plats som vi gärna rekommenderar. På väg mot båten igen så mötte vi ett par som pratade svenska och vi började prata med dem. De var från Stockholm och hade en lägenhet här och var här lite då och då, vi fick svar på några av våra funderingar ang kommunikationer etc. Första gången vi pratar med svenskar på vår resa.
Dagens etapp blev för motor och lite dyningar, varmt och skönt.
Vi körde in för natt i Puerto Saint Feliu Guixols. Det var svårt att se var vi kunde lägga till och ännu svårare att kontakta marinan med VHF, för hur uttalar en det namnet?…
En liten öppen träbåt backar ut från sin båtplats och får motorstopp. Vi passar på att fråga dem hur en uttalar namnet och då blev det genast lättare.
En “marinero” svarar med platsnumret och kommer sedan dit och tar emot och hjälper oss att förtöja.
Vi vill vidare hyfsat tidigt nästa morgon så vi betalar direkt på kvällen, då slår vår budget i taket – drygt 600 kr!! och lite försent att välja nästa hamn. Skit.
Vi går slokörade till båten och bestämmer oss för att i alla fall måste gå runt och titta innan vi går till kojs. En playa med kvällsbadande människor, en stad som andra annars, vad vi noterar.
Vidare nästa morgon, vindstilla, dyningar och lite varning för åskväder med starka vindbyar. Motorgång, växlande molnighet med dunkelblå moln längre ut till sjöss och senare kom det lite akterlig vind så vi kunde stötta med genuan. Vi talade med några tyska herrar i båt för en vecka sedan, som var på väg norrut och hade gått den här sträckan vi är på. De rekommenderade ett par platser bla l’Estartit och nu den hamn som vi var på väg mot – Port Balis. Vi kom dit och blev anvisade plats, blev ombedda att komma till kontoret efter kl 16. Det hade börjat blåsa upp mot slutet av etappen och ganska stora vågor, så det var skönt att komma i hamn.
Vi slappade en stund och gick sedan mot hamnkontoret. Vi gick runt, runt och letade vid två byggnader, vi kände på låsta dörrar och frågade folk var kontoret låg och till sist visade en kypare var det var och vi gick dit, inga tydliga skyltar precis. Det tog tid att “checka in”. De skulle ha båtpapper (som vi hade med), pass och försäkringsbrev (som vi inte hade med) det var en bit att gå för att hämta, så de funderade på hur detta skulle lösas eftersom kontoret snart skulle stänga. Vi betalade och en marinero skulle komma till båten och fota av våra papper. Vi travade tillbaka och kopplade upp oss på nätet för att skriva ut försäkringspappren och betalningsbevis. Marineron kom och fotade – alla nöjda och glada, bara det att nu blåste det skitmycket och hade blivit lite sent att titta på staden, så vi stängde in oss, åt middag och tittade på “Vem vet mest” medan ösregn och vinden ven utanför, mysigt det också.

Tisdagmorgon och vi släpper tamparna för att gå mot Barcelona. Vindstilla och dyningar. Det finns flera hamnar att välja på i närheten av Barcelona, så visa av tidigare erfarenheter så mailade och ringde vi för att kolla priser, det var klokt gjort för det skiljde en del.
Vi valde att lägga oss mitt inne i staden innanför en svängbro som öppnade varje halvtimma – Real Club Náutico. Det krånglade med moringlinorna när vi skulle lägga till, en marinero var och hjälpte oss men han lyckades inte så bra han heller, det verkade som om linorna låg i kors på botten så när vi tajtade till så gled båten åt sidan och låg snett över två platser. Till slut sa marineron att det fick vara så för båda platsetna var lediga, så gick han. Vi lyckades själva styra upp det sedan så vi blev nöjda. Häftigt att komma så nära allt. Vi promenerade lite för att känna på stadspulsen, sedan gonatt.

Barcelona

Barcelona

Enorma fritidsbåtar

Mänsklig “staty” på La Rambla