Vi sov tryggt under natten om än mycket gungigt, det är ju mysigt om en ligger tryggt på ankaret. Vi har installerat ett ankarlarm som app i mobilen, som ringer om vi avviker från den bestämda radien. Det ringde lite då ovh då till en början innan vi hade ställt in de värden vi ville ha.
Vi fortsatte färden österut med mörka moln omkring oss, det mörknade mer och mer och det kom några små korta ösregn.
Mitt på dagen började det mullra och vinden tilltog. Vi beslutade oss för att gå i lä vid en ö och ankra för att avvakta. När det var klart åt vi lunch och då brakade det loss, åska som smällde så det nästan slog lock för öronen och blixtrar i ett kör, samt ett ösregn med stormbyar som jag aldrig har varit med om tidigare…
Ca 1 timma varade det och ankaret höll oss på plats som tur var.
Vi ville vidare efter det så vi fortsatte i lite duggregn, men med hyfsad sikt. Väderprognoserna pekade på mer blåst och regn, så vi valde att gå in i den skyddade hamnen Les Mimosa för natten.
Vi hade under kvällen ett allvarligt “familjeråd” där vi kom fram till att vi känner oss lite jagade av beslutet om att försöka komma till Grekland innan vintern och med oroliga väderprognoser vågar vi inte göra dygnsseglingar, så vi vänder i stället tillbaka till vår tidigare plan – spanska ostkusten.
Idag går vi västerut, det känns bra. Stark vind gör att vi seglar bra på bara genuan, varefter dagen gick så mojnade vinden men det var stundtals onödigt höga vågor och vi som går emot vinden nu, mycket gung upp och ner.
Vi valde av den anledningen att stanna i en tidigare hamn än vi planerat. När vi kom fram till hamnen St-Mandrier-sur-Mer i närheten av staden Toulon, så såg vi flera som svajankrat i viken utanför, så gjorde även vi. Det var inte helt vindstilla men det brukar ju lugna sig på natten. Mitt i natten vaknade jag av att det blåste och gungade mycket – Anders sov lugnt, förvissad av att ankarlarmet säger till om vi skulle börja dragga. Det blir snabbt mörkt vid 20-tiden på kvällarna nu och ljust vid 7.30-tiden, vi har däcksbelysning på och tänt i köket för att vi ska synas om någon mer båt kommer på natten. Båtarna runt omkring oss guppade och snurrade lite som också vi gjorde, men alla såg ut att ligga som tidigare. Jag försökte sova, men kom inte till någon djupsömn precis. Jag vaknade till vid 6-tiden och tittade ut….nu låg inte vi där vi gjorde innan…det kan vara lite svårt att se eftersom alla båtar rör sig lite olika, beroende på vattenströmmar, båtens storlek osv, jag stod och stirrade och väckte sedan Anders, för vi draggade och det blåste mycket.
Upp och klä på sig, flytväst på, upp med ankaret, fendra, koppla linor och sedan smyga in i hamnen är inte helt lätt i skymning och en vind som skjuter på. Vi lade oss utanpå en stor Bavaria och nu hade det blivit ljust, phu…i trygghet.
Vi åt frukost och pustade ut, gick sedan till hamnkontoret och anmälde oss som nyanlända och vi blev hänvisade en egen plats som vi lade oss vid. Det ska blåsa rejält i minst 2 dagar så nu blir vi här tills det är lugnt – punkt.
Nu har vi varit med om några av de fasorna som jag läst om och det har ju gått bra. Inga skador på båten, andra eller oss – vi är ett bra team.
Ankarlarmet då? Jo det hade avvaktiverats, så det gjorde ingen nytta den natten – vi får läsa in oss mer på det.
Just det – det har varit sjövatten i motorrummet som ökat lite från dag till dag (till nu ca 5 dl) Idag fick vi tid att undersöka vad det är och det är den nyrenoverade vattenpumpen som läcker lite. Ingen akut fara enl Anders, så vi fortsätter att svampa vatten efter varje dags körning. Oj vad det blåser idag.

Regn och rusk

Västerut

Vacker kust

“draggviken”

Gästhamnen

Unisax i trygg hamn

Promenad i tropisk miljö

Inga båtar på sjön i dag