Vi blev kvar en dag till i St Manderier och för att berika oss så tog vi den lokala färjan – som går en gång i halvtimmen – till den stora staden Toulon. Vi såg restauranger och butiker utmed den starkt båttrafikerade kajen, en stor marknadsgata – Marché de Provence – som en känd fransman – Gilbert Bécaud – besjungit och vi åkte ett litet rundturståg och såg den fina playan med palmer och sand som det ska vara. Vi passade på att fira vår nionde bröllopsdag – som är i morgon – med att äta “Mouls Frites” (musslor med pommes) på restaurang, det var gott, sedan åkte vi tillbaka och förberedde oss på nästa dags färd.

Onsdagen den 13 september – fortsätter vi vår färd och märker att det inte blir en trevlig etapp.
Vi stannade i gästhamnen – St Pierre des Embiez – efter över tre timmars stampande i för mycket motvind och vågor, som tenderade att öka. Det var ett bra beslut och det blev sedan en mycket trevlig upplevelse samt den dyraste hamnen sedan vi startade i maj. Vi blev hänvisade en plats och låg då nästan helt i lä, solen sken och då kändes det att vi var på Côte d’Azur.
Hela ön var ett vackert naturreservat, med promenadstigar och utkiksplatser med info (bara på franska) om natur och djurlivet, dramatiska klippor och fina vikar. Det var också väl uppbyggt för boende, rent och snyggt och med en sydländsk prägel. Regelbundna färjor trafikerar mellan fastlandet och ön. Vi kom ju i hamn mitt på dagen och hann uppleva allt detta under dagen så vi reser vidare i morgon för vinden ska lugna sig lite.
Vi lämnade hamnen tidigt med helmulen himmel och gamla dyningar. Ingen vind men däremot lite dålig sikt. Varefter blev dyningarna mer stora vågor och dimman tätnade. Vi har ju radar så vi kan hålla koll på omgivningen. Dimman kom och gick under dagen och prognoserna visade på mer vind framåt eftermiddagen. Det kom vind, dimman lättade och vi kunde segla en stund innan Mistralen tog fart rakt i nosen – 12-14 m/s, vi var då nära dagens mål som var Port St Louis så då fick motorn ta vid. Nu ligger vi här och avvaktar stabilare väder (om det finns något) sedan betar vi oss – via kusten – genom Lejon bukten.

Les Mandriers

Playan i Toulon

Mouls and frites

St Pierre des Embiez

Här har det trampats vin