Måndagen den 31 juli fortsätter vi mot nya mål. Idag är det nog många som börjar jobba efter lite semester. Hoppas det har varit en bra och avkopplande ledighet trots att vädret visst varit instabilt i Sverige. Det är det med vädret på vår resa också men vi har i alla fall ganska varmt och ibland mycket varmt, blandat med några regnskurar, det är ju bra.
Dagens etapp var inget speciellt med, tät vegetation blandat med öppna fält där det skördas för fulla muggar. Till en början så slussade vi tillsammans med den danska familjen men vi kom ifrån varandra efter ett tag.
Vi byter Canal latéral à ľOise mot Canal de ľOise à ľAisne och i slutet på den hade vi slussat upp till en tunnel igen – Tunnel of Braye 2,365 meter – vi var ensamna igenom den och det droppade vatten på oss från tunneltaket. Sedan började nedslussning igen. Vi kom sent fram till den plats vi tänkt oss – som var en rastplats just i nästa kanalbyte – och vi fick ligga utanpå en holländsk motorbåt. De förhörde oss om vart vi skulle och varnade om att det inte finns tillräckligt med vatten “någonstans” söderut. Vi har inte hört något om just det från VNF så vi fortsätter att se framåt.
Nästa morgon fortsatte vi på ny kanal-
Canal latéral à ľAisne – och vi såg att den danska familjen hade varit på samma nattplats för de var bakom oss när vi for. Nu har vi inte fjärrkontroll längre utan nu hänger ett plaströr på vår sida i kanalen som vi ska vrida ett kvarts varv och då sätter processen igång och det blinkar röd/grönt. Inne i bassängen är det fortfarande en blå stång att lyfta upp så kommer vattnet. Det blev några slussar tillsammans igen men sedan stannade vi till innan Reims för vi såg en Aldi mataffär och de danska reste vidare. Efter matköp fortsatte vi genom och förbi Reims, för vi hade läst att det var bullrigt och stökigt i hamnen i centrum och vi hade i stället läst om den trevliga hamnen 10 km söder om staden med bra förbindelser till centrum. Det var bara det att sista slussen innan Sillery (sluss nr 13!) hann sluta för dagen så vi fick ligga vid slussen i gräskanten för natt.
När vi vaknat onsdag morgon gick vi till fots in till hamnen för att se om det fanns någon plats och det gjorde det, raskt tillbaka för att slussa dit. Det var en mycket grund hamn så vi fick hissa kölen en del, men det fanns allt vi behövde på plats, diesel, gasol, mat, vatten och el. Vi cyklade de 10 km till Reims och besökte den historiska staden och dess stora katedral från 1200-talet med all dess utsmyckning och storhet, (det var där pengarna investerades på den tiden…) Reims är också champgnens huvudstad och det förpliktigade med ett glas på en uteservering, härlig känsla.
I Sillery fanns det – ca 300 meter bort från vår hamnplats – en mycket stor och välsorterad mataffär med manuell köttdisk och inget övrigt att önska. Vi kunde också köpa diesel genom att cykla ett par gånger med våra dunkar och fylla, samt byta vår gasoltub. Vi cyklade då förbi ett stort begravningsfält med tusentals gravstenar från stupade soldater från första världskriget, kräver lite eftertanke om att vi aldrig lär oss…
Vidare på torsdagsmorgon – efter att vi fyllt vatten och monterat tillbaka cyklarna på däck – mot södern.
Ny kanal efter ett tag och där var en tunnel igen, väl upplyst innuti och en kunde se hålet på andra sidan. Ca 25 min senare var vi ute i friska luften igen och det var en varm och skön dag med mycket vind. Vi slussar ner nu efter tunneln och byter till Canal latéral à la Marne som nu blir vår nästa kanal ett tag.
Det blir lite grundare och stundtals smalare och även smalare slussar där det är bäst att vara mycket skärpt när en kör in, det gör ju inte saken lättare att det strax innan ingången ofta är ett överfyllnadsskydd från slussen som forsar ut vatten och puffar till båten vid passage, Anders sköter det med bravur och ännu inga skador på båten. Vi möter fortfarande en och annan pråm, mest är det små pråmar som har omgjorts till fritidsbåtar och verkar vara riktigt trevliga bobåtar.
Efter att vi ännu en gång bytt kanal –
till Canal de ľAisne al la Marne – når vi vårt mål som idag är Chârlons del Campagne. En mycket trevlig hamn med mycket miljömedvetande. Sopsortering av allt avfall, önskan i en mycket informativ broschyr om att tänka på miljön, engelsktalande hamnkillar som är utmärkta “ambassadörer” för staden, snyggt och fint i dusch/toa utrymmen.
Hamnen som rymmer ca 20 båtar och är klassad med “Blå Flagg” är belägen utmed en allé av kastanjeträd som ger ett ombonat intryck. Vi tar en kvällspromenad in i staden och ser att det även här finns en stor katedral och moument som minne från första världskriget.
Fredag och vi börjar med att montera ned cyklarna från båten, för att senare försöka komma till den järnaffär som fanns beskrivet i broschyren där vi återigen gör ett försök med att köpa ny slang till toaduschen – som läcker överallt – samt även försöka hitta några slags tyngder att hänga under vattnet för att tynga ner fendrarna under vattenytan. Det har vi läst att en behöver i slussarna framöver och även något att slå ner i kanalbankarna för att förtöja båten i när det inte finns pollare eller dyligt att fästa i.
Först skulle Anders snyggas till – en liten pall att sitta på under kastanjeträden och fram ned klippdonen. Folk log och gjorde tummen upp när Anders klipptes där. Anders blev snygg i håret som han önskade.
Därefter duschade vi och var sedan redo för de uppgifter vi planerat.
In i staden och så småningom hittade vi järnaffären som inte hade de kopplingar vi behövde, vi fick tips om annan möjlighet och vi cyklade vidare. Inget napp om duschslang på denna resa där affären var som en “Bauhaus”, vi hittade dock en slägghammare och en hyllkonsoll med tillhörande hyllbeslag dom vi tänker kan fungera som förtöjningsdon. Vi fick andra tips om duschslang.. mata in adress i Googlemaps och cykla vidare. Nej inte där heller – fel dimension på kopplingar som det varit tidigare. Cykla tillbaka till första tipset och där köpte vi ett helt set, dvs kran,slang och alla koplingar… många pengar men tydligen enda möjligheten. Anders kollar om det kan fungera…många km blev det idag också, bra motion.
Senaste kommentarer