Här var vi också på nervägen, det finns inte så många platser att stanna vid på Rhonefloden, därför blir det samma som när vi var på väg söderöver, men nu tar vi oss tid att stanna lite längre på varje plats. Viviers är en välbesök stad för bla. stora flodkryssare – flera stycken varje dag. Hundratals människor kliver av här och besöker den välbevarade medeltidsstaden med sitt slott, sin kyrka och många smala gränder, allt med grå/beiga hus och stenlagda gator. Ibland plockas de upp med buss för en guidad rundtur i det vackra landskapet och besöker små trevliga byar i bergen. Uppe vid slottet (trappor igen, yess) är en fin platå med ljuvlig utsikt över staden och omgivningen. Vi går runt där flera gånger de här dagarna. Vi ligger kvar här några dagar för Mistralen vrålar över Rhonefloden och det är inget trevligt att köra mot.

Tankar kommer från våra tidigare år..nu är det inga delfiner som simmar framför båten, inga svärdfiskar som hoppar brevid oss, inga moonfish som flyter omkring brevid oss, inga ankarvikar med kristallklart vatten med siktdjup på ca 10-12 meter. Men heller inga plötsliga vindar som inte varit med i prognosen, inga svall i ankarvikar som varit “too much”, inga ankardraggningar på natten så man måste lägga om i nattens mörker. Det är verkligen mycket vi har upplevt i Medelhavet, det mesta fantastiskt och några mindre bra upplevelser förstås och massor med foton och minnen. Nu ser vi fram mot nya mål och upplevelser.

Tyvärr så hade svenskbåten mer bråttom än vi, så de behövde resa vidare efter två nätter i Viviere – synd, vi hade nog haft mer trevligt att tala om. Vi stannade tills vinden mojnat och det blev fem nätter i den här trevliga byn.

En söndagmorgon avgår vi mot Valence, nästan vindstilla och en halv knop i motström och solsken. Innan första slussen blev vi omkörda av en flodkryssare som har företräde in i slussen, sedan fanns det faktiskt plats för ytterligare tre fritidsbåtar, vi låg bakom den avgasstinkande och brummande flodkryssaren på vägen upp och mycket turbulens i vattnet när den åkte ut, klokt att avvakta några minuter innan vi släpper loss vår förtöjning och kör ut ur slussen. Kryssaren for iväg, men vi körde senare om den när den låg förtöjd utmed en kaj för besök i en liten by. Inför nästa sluss blev det samma situation, kryssaren körde om oss just innan slussen.

En flodkryssare är mellan 110-135 meter lång och 11 meter bred och kör i 8-10 knop. De fungerar som ett hotell för gästerna med restaurang och allt och stannar på attraktiva platser utmed floder och större kanaler.

Det blev tre slussar den här dagen och proceduren upprepade sig i alla tre. Vi har passerat flera stora kärnkraftverk, flera vindkraftverk och solenergiparker, men mestadels är det vacker natur med fågelsång, höga berg i bakgrunden och små medeltida byar. I samband med slussarna är det enorma vattenkraftverk som tillverkar ström till franska folket, Rhonefloden levererar en ansenlig mängd fossilfri el till Frankrikes förbrukning. Fantastiska anläggningar på och invid en stor och kraftfull flod.