I Sönderborg var det någon slags tävling i skulpturerande med motorsåg, oj vad det brummade. Vi gick förbi och tittade men ljudet gjorde det obekvämt. Det blev nog fina skulpturer. Vi cyklade runt och upptäckte staden, inget särskilt att notera. Det som är värt att notera är att det var den första riktigt varma dagen och vi förstår vad vi har att vänta. Vi var faktiskt på en av de fina sandstränderna och badade fötterna.
På morgonen måndag den 19:onde juni lade vi ut för att komma till Tyskland. Ingen vind och motorgång hela vägen ca 35 nm. Anders blev i alla fall klippt under resan och båten städades inombords. Byte av flagga inför nytt land. Målet var Laboe och i Kielbukten var det så mycket segelbåtar i olika grupper för det var “Kielerwocher” som innebär att det är en vecka med många segeltävlingar i olika klasser. Vi har nog aldrig sett så många segelbåtar på en gång. På väg in till Laboe blev vi omkörda av något slags krigsfartyg, det visade sig vara robotfartyget Ystad – byggt 1976 – från Sverige och togs ur drift 2005. Det var tydligen där och visade upp sig.
Vi slank in på en “grön” plats och det var akterpålar förståss…
Det var så varmt och somrigt väder, på stränderna började folk samlas och glass gick det bra att sälja, även en och annan öl kan jag tro vid alla kaféer utmed stranden. Det stora minnesmärket från andra världskriget är tydligt på långt håll från havet. Anders var här för 50 år sedan med TBV-ungdomsmisikkåren och tycker att det har förändrats mycket sedan dess, inte mycket är sig likt. Tur är väl det att utvecklingen går framåt. Inköp av lite färskvaror, middag och sedan välbehövlig dusch avslutade första dagen i Tyskland.
Nästa dag seglar vi till Heiligenhafen. Där var vi för fem år sedan när vi hade köpt vår båt och seglade hem den från England – om den resan kan du läsa under knappen “tidigare resor” i menyn – vi kom då ut ur Kielkanalen och gick via Laboe för att hamna här. Det har hänt mycket i den här staden också på fem år. En helt ny del av staden växer fram ur sanden. Snygga strandnära ferielägenheter att hyra, kaféer, restauranger och butiker på stensatta torg utmed den enorma stranden, och även fasta bostäder – allt med sjö/havstema. Innerstaden med gamla smala gränder med butiker och matställen är också värt att besöka.

Hejdå Danmark

Den stuvar vi nu undan

Byte till tyska destinationsflaggan

Nu blir det klippt under färden