Inte mycket vågor och obefintlig vind gjorde överfarten lugn. Till en början seglade vi, sedan fick vi stötta med motor för att senare bara köra motor. Hela färden tog 17 timmar och vi turades om att sova/vila och ha vakten. Det var ingen måne som lyste på natten för den var så liten och inte “uppe” så länge men det var klart på himmelen så stjärnorna blänkte i vattnet. Vi  såg vid ett par tillfällen delfiner som hoppade bredvid oss, häftigt. Det kändes skönt att se solen sakta stiga upp ur horisonten och därefter såg vi Mallorca närma sig.  Nordvästra sidan av Mallorca är hög och bergig så det var många timmar innan vi landade i Port Sòller. Det var varmt, skönt och riktigt somrigt, skål med bubbel tyckte vi kunde passa i denna stund.

Vi åkte det lilla tåget på smalspårig järnväg upp till själva Sòller stad för att titta och promenera runt på de smala gatorna.

Nästa dag fortsatte vi seglatsen söderut ner mot Andratx, väderprognoserna visade en fin slör, men det blev motor med motvind, dock inte så stark. Ett bergigt och kargt landskap med små byar på höjderna. Vi ville besöka Palma innan våra gastar skulle flyga hem, så dagen efter tog vi bussen från Andratx till Palma och det var det flera som gjorde, bussen stannade på flera platser utmed vägen och efter en stund var den mer än fullproppad med folk, det hade inte gått att klämma in någon mer.

Palma är en mycket stor och turistisk stad. Det finns säkert mycket att upptäcka där, vi skummade bara av en liten del runt gamla stadsdelen och lite vid hamnen innan vi vände tillbaka och det var lika fullt i bussen på tillbakavägen också.

Dagen efter reste Monia och Ove med taxi till flygplatsen i Palma och vi tackar för hjälpen och för det trevliga umgänget vi fick.

Nu blev det lite fix med båten och lite promenad i staden, samt bunkring inför vår fortsatta resa.

Fina taggade gastar – Monia och Ove

Solen går upp över Mallorca

Snart framme

Skål för oss, vi är framme

Sòller stad

Smaskens i Sòller stad

Tåg upp i bergen till Sòller stad