Vi fick vänta i tre dagar, innan överfarten till Ibiza blev trygg nog att genomföra – ca 10 timmar, till en början med bra vind som senare vred och avtog, men vi har ju motor.
Vi ankrade i Cala Boix, en skyddad vik, öppen mot söder och ligger på Ibizas nordöstra sida. Turistigt med fin sandstrand och många badleksaker som trampbåtar, små runda motordrivna båtar, trampbåtar med rutschkana etc. Mycket folk på stranden och nu börjar det bli riktigt varmt i vattnet – ca 24°. Nästa natt blev Cala Llonga också en ankarvik som är mycket populär, läste vi i våra pilotböcker, inga problem för oss att hitta en bra ankarplats dock.

Färden fortsatte till Formentera, den sydligaste och minsta ön av Balearerna där vi ankrade på västra sidan av ön vid Illetesstranden. Det är vita sandstränder och smaragdfärgat vatten utmed hela nordvästra delen och där är ön mycket låg och mycket folk på stränderna. Det går snabba turbåtar hela dagarna mellan öarna vilket ger mycket svall, så det var några gungiga dagar för oss. Vi satte motorn på jollen och puttrade in till öns enda hamn, Puerto de la Savina. Där hyrde vi en moppe och utforskade Formenteras små byar/städer bla Sant Francesc och åkte ut till fyren Barbaria som ligger på den sydligaste punkten på Balearerna, där var det en bedårande utsikt. På öns nordöstra sida finns ytterligare ett paradis – Es Pujols, med klart fint vatten, sandstränder och fullt med folk. Det finns ett stort område mitt på ön med saltlaguner, jag har inte hittat någon fakta om detta ännu.

Badleksaker

Nordvästra Formentera

Fyren Barbaria

Sydligaste platsen på Balearerna

Skugga under ett olivträd

Es Pujols

Es Pujols

Saltlagun

Saltlaguner