Vi lämnar den trevliga platsen Pollenca, efter en dryg vecka och seglar mot nordvästra sidan på Mallorca. Cala Vicenç hade vi cyklat till och undersökt när vi var i Pollenca tidigare och det blev dagens mål, en från början liten fiskeby och – som de flesta calor med fin sandstrand – sedan utvecklats till ett turistkomplex med hotell, restauranger samt pooler. Fin sandbotten att ankra på och smaragdgrönt klart vatten. Det låg redan en katamaran där men det fanns gott om plats även för oss. När vi hade kommit i ordning med ankare, snubber (en slags krok man hakar på kättingen och fäster med linor på båda knapen i fören för att avlasta ankarspelet) och tittade oss omkring, så såg vi att svenska flaggan vajade i aktern på katamaranen – den första svenska båten vi sett på hela resan! Varefter så kom ett par och två barn puttrande med sin jolle, ut till sin båt och de stannade till vid oss och vi pratade lite, de var också ute på obestämd tid och det var kul att höra om deras planer.
Efter en lugn natt fortsatte vi söderut och stannade i Port Soller – som var vår första hamn när vi seglade över från Tarragona till Balearerna i april, nu hade vi seglat ett varv runt Mallorca och även varit över till Menorca. Vi lade oss i PortsIB-hamnen för vi behövde fylla vatten, duscha ordentligt och tvätta nu lite efter många nätter på ankare. Det var sista natten med lågsäsongspris hos dem, efter 1 juni är det dubbla kostnaden.
Nästa natt gick vi ut och ankrade i den stora viken utanför hamnen och där såg vi nästa svenska båt. Vi har seglarvänner i Sverige som berättat att de har seglarvänner som seglar i dessa trakter. Vi tog jollen och rodde till deras båt – Sally, och frågade om de heter Eva och Håkan – jaaa.. sa dom, vi berättade att de och vi har gemensamma vänner och då blev vi uppbjudna på Sally och vi fick en trevlig pratstund och vi bestämde att försöka göra något kul ihop någon dag. Nästa dag tog Anders och jag det gamla tåget över/genom Tramuntanabergen till Palma de Mallorca. Det var en resa i en trävagn på slingriga smala spår upp i bergen, nedför bergen och genom en lång smal tunnel sedan var vi framme. I Palma köpte vi dagstur på “hop on hop off-buss” och hamnade på ett ställe vi inte hört talas om, det var en gammal försvarsanläggning som inrymde museer och fantastisk utsikt över Palma, vi strövade sedan runt i staden och njöt i miljön. Det blev vanlig buss tillbaka till Soller till kvällen. Nästa morgon ringde Håkan och undrade om vi var intresserade av att gå på tur, såklart, jättetrevligt, därefter träffades vi en dryg vecka och utforskade miljön tillsammans, vi gick i oliv- och citronlundar i bergen, utforskade små städer/byar i bergen, bla Fornalutx som vi verkligen rekommenderar ett besök och är på UNESCO:s världsarvslista, åt lite Tapaslunch på mysiga tapasbarer, gick på spännande vandringsleder, också tillsammans med ett annat svenskt par, Ylva och Mats på båten Joyette som Saĺly kände sedan tidigare. Den leden var en gammal “Sjörövar- och smugglarled”, vi gick nog fel någonstans för vi var helt plötsligt förstod vi att vi var på en privat mark som var inhägnad, ja vi hade klättrat över staket, men enligt beskrivningen som Håkan hade köpt så skulle vi det. Vi hörde hundar som skällde så det ekade mellan bergen, det kändes kusligt. Vi kom fram och såg en stuga, det var där hundarna var…som tur var de kedjade och de såg ut som om de skulle äta upp oss om de kom lösa. Vi smög snabbt vidare och kom till en stor järngrind med taggtråd över…vi lyckades med gemensamma krafter komma över utan skador, på andra sidan grinden stod det skrivet med stora bokstäver – PRIVAT – VAKTAS AV STORA HUNDAR.
Nu var vi tillbaka på mer ordnade stigar/vägar och ingen mer dramatik den dagen.
Efter en dryg vecka seglade vi vidare, Håkan och Eva skulle vara kvar några dagar till och sedan segla norröver. Vi skiljdes åt efter en mycket trevlig tid tillsammans, hoppas vi kan ses igen någonstans.
Vi fortsatte söderut till Andratx – där vi också har varit tidigare på PortsIB – för att bunkra igen och avvakta väder och vind inför överfart till Ibiza. Det behövdes tvättas kläder, men vi kunde inte hitta någonstans där man själv fick tvätta, bara där man lämnar in smutstvätt och får tillbaka ren, vikt och fin tvätt, det fick bli handtvätt i hinkar i sittbrunnen, det går ju bra när det finns vatten att hämta.