Onsdagmorgon och vi är nöjda med Öer och seglar vidare söderut utmed Jyllands ostkust. Fin vind förde oss tryggt fram de ca 10 timmar det tog att nå Fredericias g:a hamn som numera är omgjord för gästbåtar. Det var inte meningen att vi skulle segla så långt den dagen men det gick så bra så vi bara fortsatte. Vi satt ute i sittbrunnen och åt kvällsmat för första gången den här säsongen.
När vi vaknade på morgonen så såg vi att det hade kommit ett jättekryssningsfartyg till stora hamnen intill och det vällde ut japaner och amerikanare med kameror på magen. Vi vandrade också runt och tittade bla på den veteranbilsutställning som var i hamnen den här dagen. Det var ganska mycket “stök” i hamnen så vi beslutade oss för att flytta till den lite sydligare hamnen. Sagt och gjort vi förtöjde vid akterpålar som vi inte har någon rutin på och det tog sin tid innan vi var nöjda, men med gemensamma krafter löser vi detta.
Vår telecom utrustning är ju inte som vi önskar och här finns det en Teliabutik som vi tror kan hjälpa oss. På vägen dit såg vi en Telenorbutik som vi inte visste att det fanns i Danmark, men det visade sig att Sverige och Danmarks Telenor inte har någon kontakt alls så där fick vi ingen hjälp. Vidare till Telia som inte kunde hjälpa oss och heller inte kunde sälja någon ny telefon eftersom det bara fanns med abonnemang och det hade vi ju redan. Vi fick tips om en butik som heter SeeYou som säljer mobiler utan abonnemang och Anders hittade där en som han ville ha. Det var bara det att då var hans sim-kort för stort och vi fick vandra vidare till en butik som reparerade mobiler och kunde klippa ner Anders kort. Sedan gick vi och köpte en ny mobil – hur svårt kan det vara – hela förmiddagen gick, men vi har ju ingen tid att passa…det känns ju konstigt och fantastigt.
Cyklarna plockades fram för vi behövde proviantera – mot Lidl i full fart, samtidigt hittade vi Biltema och gjorde även där ett besök.
Nästa dag cyklade vi runt i staden och gick upp på den bastiljon som omgärdar den del av staden som inte vätter mot havet och är därmed också skyddad från land vid krig genom århundraden. Det blev också tid för en maskin tvätt.
Fredag morgon avseglar vi mot Årö som senare blev Sönderborg eftersom det var så fin vind, nu blev det så igen…
46 nm – bara sådär..
I Sönderborg – som är sista stoppet i Danmark – lade vi till vid kajen precis i stadens centrum. Eftersom det är lördag så tycker jag att det är dags för räkor till kvällen, men det blev för sent så de hann inte tina upp. Anders tillagade i stället en god köttfärsbiff som vi avnjöt i sittbrunnen medan folk promenerade förbi och åt glass.
Jo, en sak till… vi investerade i våras i en ny plotter med pekskärm och sjökort som inkluderade danska farvatten också, det brukar kosta extra annars. Med på köpet fick vi ett “downscan” ekolod. Efter all installation i båten som krävde att vi uppdaterade från NMEA 0183 till NMEA 2000 – vilket vi inte visste innan – så sitter den nu på plats på styrpanelen. Efter att vi gjort våra personliga inställningar nu under resan har vi fått fram, fart, djup, waypoints etc att titta på. Vi har också fått den att ge ifrån sig små pipanden som vi tycker är helt utan logik och förståelse…mycket irriterande. Kanske det är något glapp någonstans. Idag kom jag på vad det kunde vara och ja, det var det – den talar om när det simmar fisk under båten! Inget vi känner att vi behöver men nu kunde vi förstå och därmed stänga av – teknikens underbara värld!