Vi lämnade Andratx för att prova på ankring i en ganska stor vik – Santa Ponsa, det var “bara runt hörnet” och har skyddat läge från alla vindar utom västliga. Där var det sandbotten och turkosblått vatten. 2-3 båtar låg där innan och några fler kom varefter. Vi blåste upp vår gummijolle och använde den i skarpt läge för första gången så vi kunde komma iland och se oss omkring i byn. Det var en typisk turistort med en stor fin sandstrand, många butiker, restaurangerna och hotell. Vi passade på att tvätta av utsidan på båten när vi nu hade jollen att sitta i, det var ju inte gjort sedan i höstas och det syndes. Vi stannade där i värmen och solen i två nätter sedan ville vi vidare och seglade en liten bit igen för att ankra just utanför marinan Port Adriano, där var det trångt mellan lokala båtar på boj och farleden, men vi provade att lägga ankar. Det blåste upp lite mer och vi började dragga ut i farleden, så vi drog upp ankaret och lade oss vid tankstället intill, där vi tankade och frågade om priset för en natt i den hamnen….det passade inte vår budget så vi seglade tillbaka till ankarviken vi kom från och stannade där ytterligare tre nätter tills vinden var mer för våra behov.

Vi fortsatte och passerade Palmabukten där vi sedan hittade nästa ankarvik – Llarga, jättefin sandstrand och skyddad från alla vindar utom nordväst, det vi däremot erfor var att det hävde/svallade mycket under natten/kvällen. Vi tog jollen och tittade på byn som också hade fina hotell, restauranger och barer men även  bassänger för saltutvinning.  Vi har noterat att om en drar med handen utmed båtens däck så blir den alldeles full med saltpulver. Vi vandrade runt utmed kustkanten där vi hade hotell med pooler och solstolar på ena sidan och havet på andra sidan och det skulle kunna vara i Thailand eller Västindien…

Efter en gungig natt seglade vi vidare till en kommunal hamn som heter Porto Colom på ostsidan om Mallorca. Dessa kommunala hamnar som finns på Balearerna är små lokala fiskehamnar där det ofta finns en flytponton eller liknande för gästbåtar och det finns en site på internet som en får registrera sig på och där en sedan kan boka plats för de datum en behöver. Det är ca hälften så dyrt som privata marinor och en får vad en betalar för….

När vi kom in i viken så fick vi anvisad plats av en “PortsIB-person” som hjälpte till vid förtöjning. Vi blev “varnade” av lokala båtägare att det skulle blåsa mycket under natten och nästa dag, rakt in i viken, vilket innebär mycket svall/hävning i vattnet, så vi vidtog nödvändiga säkerhetsåtgärder vad gällde förtöjning. När det började blåsa och IB-personen hade stängt och slutat för helgen,  så började båten bredvid oss att hänga mot oss, det var nästan ett vrak, den hade i alla fall inte fått någon kärlek  på väldigt länge och den var mycket undermåligt förtöjd. Vi använde alla tampar vi hade för att knyta upp den båten och därmed säkra oss själva,  även båten på andra sidan om oss dunkande emot bryggan med sin akter så vi ändrade om deras fendrar som skydd mot skador. Inte nog med det…tidigare på kvällen duschade jag på den anläggning som fanns, det gick ju bra men vattnet slutade aldrig att rinna och det rann från lördagen till måndag!!! Ingen att kontakta som tar något ansvar, även en “vatten/el-plint” på bryggan blev krossad av en förtöjd båt i alla dessa hävningar, ingen att kontakta som tar något ansvar och vatten sprutade rakt ut under ett dygn!!!

Efter en orolig natt lämnade vi denna plats efter att ha pratat med IB-personen om duschen på måndagen och det var noterat enl honom, även plinten lagades på måndagsförmiddagen, ordningen återställd. Det är med skräckblandad förtjusning vi minns denna plats, men vi hittade ju en jättefin tvättstuga i byn, det är riktigt pittoreskt med alla små inhemska mallorcanska båtar, fina omgivningar och vi hoppas kunna komma igen under lugnare förhållanden.

Dagens mål var Porto Cristo – också en PortsIB, vi ropade på VHF:en kanal 8 och anmälde vår ankomst,  vi hamnade bredvid en stor katamaran i en skyddad och lugn hamn. Vi stannade ett på dagar och utforskade en mycket trevlig miljö.

Nästa hamn, även det – PortsIB – Cala Ratjada, vi backar intill bryggan mot en liten restaurang med tillhörande bar med lite trevlig musik medans vi lägger till. Vi var nästan själva till en början, varefter kom det några båtar till.

Ankarviken Santa Ponsa

Vacker buske

Fin vik men mycket hävning under natten