Till Polen v.3

Gatuvy i tyska Lassen

Broöppning i Wolgast

Måndag 20 juli
Vi tog en liten promenad upp till stadens mataffär innan frukost. Ännu en typisk tysk liten småstad vid kusten. Väldigt lugnt. Hamnkontoret var väldigt diskret och inte påkostat alls. Dagens mål blir Pennemünde. Våra vänner Kerstin och Roger på Blue Magic har nyss varit i den staden så våra vägar skiljs idag, vi kanske sammanstrålar på annan plats senare. Vi andra reste vidare, motorgång som vi brukar- vi sliter inte så mycket på våra segel. Lite innan nästa bro – vid Wolgast – kunde vi i alla fall segla på genuan en stund. Vi fick vänta på brolyftet så vi gjorde som tidigare – Happy Life ankrade och vi förtöjde långsides på dem.
I Peenemünde finns mycket bevarat från Tyskarnas krigshistoria. Bla en enorm byggnad om deras raketforskning som de var världsledande i. Där fanns museer, gamla krigsfartyg och världens största kommersiella ryska u-båt från 1965 att titta på och i, samt mycket kommers runt detta med försäljning och caféer. Jag var trött den här dagen och tog en hälsosam middagslur medan Anders och Ove undersökte u-båten (svårt att veta vilken ratt…) och kollade tider inför morgondagens aktiviteter.  Vi grillade senare på hamnens grillplats i solskenet.

Peenemünde

Många justa rattar

Tisdag 21 juli
Sovmorgon, sedan gick Anders och Ove på det stora museet och Monia och jag tog en rejäl cykeltur för att se på omgivningen.
Avgång mot Greifswald efter fikat – ca 17 nm. Det gick faktiskt att segla till och från, ganska mycket vind och ibland från önskvärt håll.  Några regnskurar fick vi också, men det gör inget att men blir blöt, bara man inte blir sur…och det blir vi inte.
Vår tidigare båt – en Hanse – är byggd på varvet här i Greifswald och det kan ju vara kul att se hur det ser ut där. Det var ganska fullt men vi lade oss långsides utmed den rostiga järnkajen med Happy Life utanpå oss innan bron. Det var en hel del båtar och några riktigt stora som passerade när klaffbron hissades. Den hissades av två män, en på var sida som vevade – för hand – upp den gamla träbron, båtar passerade och männen hävde sedan ner klaffarna, trampade ihop den på mitten och reglade fast dem. Ove och Monia var här för flera år sedan och tyckte att det var samma man som skötte hissandet!!! Det klarnade upp och blev riktigt fint väder framåt kvällen. Vi gick runt och letade efter en mataffär då vi förstod att vi inte var i själva Greifswald utan mer i en ”förort” till staden, därför all trafik som passerade bron. Det köptes i alla fall färsk rökt fisk och potatissallad som vi mumsade på tillsammans i vår båt, sedan kaffe i Happy Life. Vi har det så oförskämt bra, nattinatti.

Förberedelser inför middag

Olika och rökta fiskar - mums

Olika och rökta fiskar – mums

Stickade muddar i glada färger runt lyktstolpen

Greifswald

Onsdag 22 juli
Anders och jag ville ju se staden Greifswald så vi gick upp hyfsat tidigt, monterade våra cyklar – som vi numera har hopfällda och tjudrade på däck, det går att segla med dem där också om det skulle hända. ?
Vi hittade staden

Nu blir det klippt

med många hamnplatser och många fina gamla muséeskutor som man kunde stanna och läsa på skyltar om. Det fanns också affärer och fik öppna och Anders hittade en herrfrisör, han är nu så fin, så fin. Ove och Monia hade under tiden promenerat och ätit glass och när vi kom tillbaka lade vi ut för att segla till Lauterbach.
Det blev en jättefin seglats, vi njöt i fulla drag, så här vill vi ha det även på överseglingen till Sverige senare.
I Lauterbach lade vi oss i klubbhamnen vid brygga och akterpålar. Det kan vara lite trickigt för oss som inte är så vana vid de arbetsmomenten. Först ska man hitta en plats som är lagom bred så man inte fastnar på halva vägen in, sedan ska öglor knytas som passar pålarnas omkrets. Pålarna ska fångas med en ögla på var sida om båten och korsas i aktern, samtidigt ska förtampar förtöjas i bryggan och båten ska inte dunka in i bryggan och aktertamparna ska inte vara så tighta att man inte når bryggan, har man dessutom otur så har man sidvind att parera mot. Spännande, men hittills har det gått bra. Lauterbach gav oss inte så mycket upplevelse mer än att gästhamnen var stor och modern och att platsen kändes lite ostrukturerad.

Insegling till Seedorf

Tillläggning i Seedorf

Välbehövlig vila

Barhäng

Torsdag 23 juli
Det fanns alla fall diesel i hamnen, vi tankade på morgonen och seglade vidare mot Seedorf. Kraftig medvind, endast genua och ca 6,5 knop, det blev en förflyttning som tog ca 1 timma. I Seedorf var det varmt och skönt, vi gick ut på en vandringstur utmed stranden med fina hus och blomstrande trädgårdar, in i lummig skog, upp på berg och ner igen, vätskekontroll på en bänk, fortsatt vandring genom skog och mark för att sedan komma fram till ett högt berg med trappa upp till en restaurang där vi åt lunch. Fortsatte sedan hem för att vila middag och pyssla lite med båten.
Det var tänkt att vi skulle åka buss nästa dag för att upptäcka mer av denna plats med sanddyner, stränder och små byar, men det ska bli blåsoväder i dagarna så vi behöver komma vidare.

Fredag 24 juli
Tidig start mot Sassnitz, motorgång och plattvatten. Fina strandvyer och badorter utmed hela Rügenkusten.

Det här ska man akta sig för

Det behövs inga solglasögon i dag

Att fylla en 220 l tank med 10 l dunk tar sin tid

Fritidsbåtshamnen i Sassnitz

Söndag 26 juli
Vi ligger nu i Sassnitz sedan några dagar tillbaka och det är mycket luft här kan jag säga, det borde tagit slut någon annanstans. Det ser ut som om vinden tänker hålla i sig ett tag till enl prognoserna. Här är vi säkert förtöjda och det är stundtals riktigt varmt och skönt i lä. Idag skulle vi fylla vatten men inga slangar fanns i den fina moderna hamnen, hur svårt kan det vara att investera i ett antal slangar och hänga ut.

Vi promenerar, cyklar och upptäcker staden med omnejd och vi har ju semester ☺. Mycket fin bebyggelse vid stranden med anor som badort sedan sekelskiftet. Långa promenader med fik och restauranger och glada barn som leker i parker och det är ju inte så tokigt att avsluta vecka 3 med.