Till Polen v.2

Fika med wienerbröd

Måndag 13 juli
Sovmorgon till kl 8 och sedan avgång mot Nexö på sydostliga Bornholm. Fin segling för första gången, ingen motorgång på hela trippen. Det var en kort sträcka så vi var framme till förmiddagsfikat som serverades på Happy Lite. Så fort vi förtöjt så rusade Ove upp och köpte danska wienerbröd, för det ska man ju äta i Danmark. Skyddad och stor hamn för både yrkestrafik och fritidsbåtar som finns med staden precis intill där det finns allt vi behöver bunkra upp med inför överfarten till Polen.

Insegling till gästhamnen i Kolobrez

Tisdag 14 juli.
En jättefin segling med akterliga vindar tog oss över till Polen och Kolobrzeg på ca 10 tim, 53 nm i ca 6-9 ms. Härligt med sol och ganska varmt väder. Den inre hamnen vi tänkte ligga i verkade full så lade oss på utsidan av en brygga i inloppet utanpå varandra, vi ytterst och det gungade rejält hela natten, Anders var ute på natten och knöt upp med ryckdämpare. Vi promenerade en liten runda innan vi gick och lade oss för natten och bestämde att vi nog fick nöja oss med det vi sett av staden.

Onsdag 15 juli
Vi blev kvar en dag till för det skulle blåsa onödigt mycket från väster och det var dit vi skulle. Efter en natt med mycket gungeligung flyttade vi in oss i hamnen, vi hittade en paradplats just framför all service. Det visade sig vara en mycket bra gästhamn som med EU-medel har utvecklat mycket för båtturismen. Gästhamnen var trång att manövrera i men en ny och större var under uppbyggnad intill med plats för ytterligare 150 fritidsbåtar. Snygga lokaler för tvätt/dusch med mynt och toaletter med kod, vatten och el – som man kom åt med ett chip som man löste ut hos hamnvärden – på stolpar med jämna mellanrum i hela hamnen. Wi-fi fungerade hyfsat för mail och väderkoll. Vi behövde tanka diesel vi fick då låna en extra dunk, fick transport med taxi – utan kostnad för oss – till en mack och tillbaka. Nästa år ska det finnas tillgång till drivmedel i nya hamnen. Det blev en solig och fin dag som vi använde till att fixa lite med båten, tvätta kläder och att gå till affären och köpa polsk öl som är billig och god samt titta lite på staden. Vi avslutade dagen i vår båt med våra vänner med ölprovning samt ost och vin.

Badstrand i Dziwnow

Torsdag 16 juli
Avgång mot Dziwnow kl 8, vi fick assistans av två morgonpigga medresenärer att komma runt med båten i den lite trånga hamnen, allt väl. Kustlinjen på den här etappen bestod av sandstränder hela vägen men badande folk och tält med namn på ölmärken, fina renoverade byggnader som såg ut att kunna vara badhotell, och kanske även med spaverksamhet för vintersäsongen.
Det här vore perfekta semestern för barnfamiljer tror vi – vatten, sand och lite billigare än i Sverige.
Dziwnow var en mycket trevlig hamn som också genomgår en stor förvandling med bla byggnation runt omkring. Det som nu är gästhamn finns inte med på våra plottrar så den är ny. Bra lokaler med faciliteter, närhet till staden som sjuder av aktiviteter. Cyklarna plockades fram och det var inte mycket luft i dem inte. Till hamnkontoret och fixa karta och sedan iväg till närmsta mack och pumpa. Sedan en cykeltur för att skaffa oss en uppfattning om omgivningen. Vi tycker att staden påminner om ett jättestort tivoli med försäljning av glass, hamburgare och pommes, smycken och kläder och så olika karuseller och spelautomater. Vi hittade dock ett postkontor i allt detta för att köpa frimärken. Det är lite märkligt att trots en ung kassörska så kan hon inte många ord på varken engelska eller tyska. Om man tar sig fram på en gata närmare havet så kan man vika av här och där mot stranden och bad. Där var det mycket folk. Staden och stranden avskiljs av tät vegetation för att skydda från blåst och därmed också förhindra att sanden försvinner ut i havet okontrollerat. Ove och Monia tog sig också en cykeltur senare och vi ägnade oss åt avkoppling i båten. Vi blev sedan bjudna på middag på Happy Life och det var första kvällen som vi satt ute tills vi gick till sängs.

Enorm sandstrand och inseglingsfyr

En färga går in och en går ut

Vi sitter i samma båt

Två Southerly i samma hamn

Fredag 17 juli
Dagens mål är Swinoujscie ca 20 nm. Ingen vind men klarblå himmel och kortbyxor direkt på morgonen, också det är första gången den här semestern – det tar sig. Idag är strandlinjen högre, utan folk och parasoll och inte heller tält med ölreklam, helt tomt. Höga klinter som består av sand med tät skog på. Man ser att väder och vind tär på marken, sanden spolas bort och träd rasar ner. Om ett antal år är kanske denna strandremsa så stor och djup att öltält och folk kan belägra platsen och vara även här och bada. Närmare Swinoujscie fylls stränderna igen med badande semesterfirare.
Väl framme i gästhamnen träffade vi våra vänner Roger och Kerstin från Göteborg som har en likadan båt som vi har. Det var ett möte som var planerat om det skulle passa och det gjorde det ju, det har seglat från svenska västkusten och Swinoujcie var deras vändpunkt. Trevligt möte med middag och senare ost o vin i systerbåten för hela gänget. En liten cykeltur hann vi också med och en fika på ett fint torg i staden

Inseglingsfyr och badstrand

Kanalen ut i innanhavet

Lördag  18 juli
Anders och jag cyklade iväg före frukost och undersökte hur det såg ut på den stora sandstranden medan våra vänner bunkrade mat, diesel och annat. På stranden var det MYCKET sand, det är ju enorma sandstränder utmed hela norra Polenkusten. Vi åkte också genom den fantastiska handelsgatan som låg parallellt med stranden där var det stora hotell med spa och mycket kommers med försäljning och restauranger, riktigt fint område.

Grillkväll på kajkanten

På förmiddagen avgick det nu utökade sällskapet till Ueckermünde och då var vi plötsligt på väg till Tyskland. Vi åkte söderut genom en djup och bred kanal, ut i ett stort innanhav med utprickade leder. Utanför dem var det grunt och/eller massor med fiskenät.
Vi genade på ett ställe med is i magen det gick bra.

Då har vi lämnat Polen för den här semestern. Sammanfattningsvis så märker vi att det är ett land som är under stor och positiv förvandling, det byggs och arbetas överallt och det blir fint. Det är rent och snyggt och i norra delen där vi har vistats, var det mycket trevligt att vara turist.
Under trippen över innanhavet blåste det mycket och mestadels emot så det blev motorgång hela sträckan. Ueckermünde är en typisk liten tysk småstad med en flod som går genom staden.  Vi fick plats på rad utmed kajen. En liten promenad genom staden och till Lidl för att köpa mat sedan grillade vi utmed kajen och fick glada tillrop och ”gute apetit” från förbipasserande. Gemensamt kaffe och trevliga samtal i Happy Life fick avsluta denna lördagskväll.

Morgon i stiltje

Broöppning innan Lassen

"Landare" i fullt regnställ

”Landare” i fullt regnställ

Söndag 19 juli
Avgång kl 8 mot Lassen i stiltje. Efter ett par timmar kom vi fram till en bro där vi fick vänta på en stund för öppning, då lade vi ankar och förtöjde Happy Life på babord och Blue Magic på styrbord om oss och bjöd in dem på 11-kaffe. Trevlig samvaro medan man väntar.
Blue Magic hade problem med sin bogpropeller som gav ifrån sig ett konstigt ljud och slutade fungera när vi lade ut från förra hamnen. Roger klädde av sig och dök ner i det grumliga vattnet och undersökte under båten om något satt i propellern, vilket det inte gjorde och det konstaterades att det var en brytpinne som hade gått av och det kunde man laga inifrån båten. Det var många båtar som hade kommit och låg och väntade. När bron öppnades så fortsatte vår färd.
Varefter blåste det upp till ca 10 ms motvind och regn samtidigt som det blev riktigt grunt, det var ändå många båtar i vår storlek som var på samma sträcka som vi så det var ingen anledning till oro, vi lyfte upp kölen lite för säkerhets skull ?. Det var också grunt i den lilla hamnen och Happy Life fick gasa sig in på platsen. Blue Magic hade lite svårt att komma runt till sin hamnplats i blåsten pga att bogpropellern inte fungerade, men det löste sig.
Eftersom alla var plaskblöta så tog vi vår ”landare” ute på bryggan. Ove, Monia, Anders och jag gick sedan upp i byn i våra blöta regnställ och vi gapskrattade när vi noterade att ingen av oss hade ens tagit av flytvästarna. Propellern gick att laga och Roger utlovade champagne till kvällen för han var så nöjd. Gemensam matstund och nya trevliga samtal i vår båt fick avsluta kvällen och vecka två är också slut.